
LEAN to angielska nazwa na koncepcję ciągłego doskonalenia (KAIZEN) opracowaną w firmie Toyota.
Koncepcja ta złożona jest z dwóch elementów:
-
LEAN THINKING, czyli tego w jaki sposób myślimy o tym co robimy i w czym uczestniczymy.
-
LEAN TOOLBOX, czyli narzędzi (gotowych technik i zasad), które mogą pomóc w rozwiązywaniu problemów spotykanych w przedsiębiorstwach, a także codziennych wyzwań zwykłego człowieka.
LEAN w biznesie to DROGA do:
-
NIEDOŚCIGŁEJ ORGANIZACJI poprzez
-
stopniową i nieustającą ELIMINACJĘ MARNOTRAWSTWA we wszystkich aspektach działalności poprzez
-
wykorzystanie KAŻDEGO GRAMA INTELIGENCJI w organizacji aby
-
spełnić maksymalnie OCZEKIWANIA KLIENTÓW
-
zapewniając jednocześnie SATYSFAKCJĘ ZESPOŁU na najwyższym poziomie.
DLACZEGO WŁAŚNIE LEAN?
Rynek pracy i jego potrzeby ewoluują w coraz bardziej dynamicznym tempie. Liczba zmian i wyzwań wobec których stają pracownicy firm staje się z roku na rok coraz większa.
Stąd pracodawcy poszukują pracowników, którzy: potrafią pracować zespołowo, wykorzystywać umiejętności i talenty grupy dla osiągania wspólnych celów, komunikować się z poszanowaniem innych, elastycznie dostosowywać się do zmieniających się wymagań i adaptować do zmieniających się warunków, myśleć krytycznie, sprawnie identyfikować i rozwiązywać problemy, myśleć procesowo, odszukiwać i analizować informacje, inicjować działania, skupionych na ciągłym doskonaleniu siebie i organizacji w której funkcjonuje.

CZYM JEST LEAN THINKING?
-
to sposób myślenia i działania;
-
to sposób organizacji naszych aktywności
-
aby zasoby, którymi dysponujemy (czas, talenty, materiały, pieniądze i in.) były jak najbardziej efektywnie wykorzystane dla społeczności, w której działamy (firmy, szkoły, rodziny, grupy znajomych i in.)
-
by wszelkie podejmowane działania dawały nam satysfakcję z ich rezultatów.
-
-
to zespół uniwersalnych kompetencji, które można wykorzystać w każdym środowisku, zarówno w szkole, wśród rówieśników a także w pracy
LEAN THINKING OPIERA SIĘ NA
-
wspólnych wartościach
-
pracy zespołowej
-
koncentracji na klientach naszych działań
-
krytycznym myśleniu
-
myśleniu procesowym
-
dostrzeganiu i eliminacji marnotrawstwa ze wszystkiego, co robimy.